Iguacu, 1 of the 7 world wonders - volgens de Braz - Reisverslag uit Armação, Brazilië van Janneke en Menno - WaarBenJij.nu Iguacu, 1 of the 7 world wonders - volgens de Braz - Reisverslag uit Armação, Brazilië van Janneke en Menno - WaarBenJij.nu

Iguacu, 1 of the 7 world wonders - volgens de Braz

Blijf op de hoogte en volg Janneke en Menno

15 Januari 2017 | Brazilië, Armação

In Mercedes op 4 meter afstand van de terminal overnacht, goedkoopste hotel van de hele vakantie, pasten ook precies 2 bedden in de kamer als een soort van Tetrispuzzel. Vanaf Mercedes vertrokken naar Corrientes. Daar kwamen we om 13.30 aan. Gelijk een ticket naar Puerto Iguazu geboekt, dat is de Argentijnse kant. Bus ging om 21.30, dus even Corrientes in, op zoek naar een telefoon. Helaas is de telefoon van Menno gaan staken in Ibera en gaat niet meer aan. In Argentinië blijken de telefoons ongeveer twee keer zoveel te kosten als in Nederland, dus die ook niet genomen. Terug naar de terminal dan maar.

Deze nachtbus was niet de beste, de stoelen waren slecht eigenlijk. Wat wij nu merken is dat de prijzen voor de bussen belachelijk hoog zijn, zeker in vergelijking met Peru en Bolivia, en dat de stoelen ook nog slechter zijn. Waar we in Peru en Bolivia eten, dekentje en films (hele slechte Spaanse, maar goed het is een film) kregen, hebben deze bussen niks.

Bus vertrok natuurlijk pas om 22.30, dus om 7.45 aangekomen in Puerto Iguazu. Hostel ingelopen en twee nachten geboekt. Omgekleed en op naar de Argentijnse kant van de Iguazuwatervallen!

De prijzen vallen nog mee, maar dat is nog alleen de Argentijnse kant. Een retourtje met de bus naar het park is 130ARG (€8). Toegang van het park 330ARG (€21). Hiervoor kregen we wel het mooiste uitzicht sinds tijden! Aan de Argentijnse kant kan je het dichts bij de watervallen komen en dit park heeft een aantal wandelroutes langs kleinere watervallen lopen.

Dit park zit vol neusberen, soort wasberen. Je mag ze niet voeren, maar iedereen geeft ze eten. Er wordt gewaarschuwd voor de agressiviteit van die mormels, vooral als je eten vast hebt. Houdt de Argentijnen niet tegen om die beesten te aaien en baby's erbij te houden voor de foto's. Van 10 tot 16 in dit mooie park gebleven, bovenlangs en onderlangs langs de vele watervallen gelopen.

Donderdag de 12e vrij weinig gedaan, het was 37 graden vandaag. We zijn naar het drielandenpunt gelopen aan de Argentijnse kant, goed plan om 13u s'middags. Daarna gelijk ons zwembad ingesprongen en niks meer gedaan.

Vrijdag de 13e zijn we richting Foz do Iguacu gegaan. Met de stadsbussen de grens over, kost helemaal niks. Aan de Argentijnse kant eruit, exitstempel, bus weer in. Dan in Brazilië er weer uit en dan rijdt de bus door en moet je een halfuurtje op de volgende wachten. Dit ging helemaal prima, maar toen ik mijn stempels aan het controleren was in de tweede bus bleek dat ik op 13-1-2018 Argentinië had verlaten, dat mens is al de hele ochtend verkeerd aan het stempelen dus. Ik heb de entrancestempel van Brazilië wel, dus we gaan er niet vanuit dat dit een probleem is. Onze Italiaanse medereiziger merkte wel op dat ik nu iedereen kon vermoorden in Europa aankomend jaar en dan kan aantonen dat ik in Argentinië zat, verder was het wel een gezellige gozer.

Zoektocht naar een bank, want nieuwe valuta weer! De Real, 1€=3,3R. Daarna door naar ons hostel, spullen gedropt en naar de Itaipudam. Na een soort Chinees propagandafilmpje over wat ze allemaal goed doen en waar ze aan doneren, een tourbus in en een uurtje rondgereden rond de dam. Enorm groot natuurlijk en mooie omgeving. In de supermarkt merkten we gelijk dat we moeite hadden met de prijzen, we vonden alles zo goedkoop, maar eenmaal bij de kassa was het natuurlijk delen door 3 en geen 16 meer zoals in Argentinië of 30 zoals in Uruguay. Beetje jammer.

Zaterdag de 14e naar de Braziliaanse kant van Iguacu (er veranderd ook gelijk een letter z/c). Met twee stadsbussen naar de ingang. Toegang was 68R (€22). In dit ticket zit niks anders dan het panoramauitzicht over de watervallen en de bus daar naartoe. De enige wandelroute die het park heeft kost €10 extra en het birdpark kost €21. Brazilianen zijn dus wel beter in het uitbuiten van toeristen dan de Argentijnen. Na een uurtje hadden wij het gehad en wilden we alleen nog ons zwembad bij het hostel in. Met de eerste bus 45 minuten terug en overgestapt op de tweede bus, in plaats van 20 minuten, anderhalf uur in de bus gezeten, omdat we onze halte hadden gemist en de buitenwijken in reden. Maar als je lang genoeg blijft zitten kom je natuurlijk nog een keer langs alle haltes, dus goed gebruik gemaakt van onze 3 Real.

S'avonds hadden we om 19.30 de nachtbus naar Florianopolis! Een lange dit keer, 15 uur, Menno's langste bus van de vakantie, voor mij moet hij dan nog een stuk langer zijn! Prijs van deze fantastische busreis is €56. Even naar de vliegtickets gekeken en daar een gevonden van €57, op het moment van de creditcardgegevens invullen erachter gekomen dat de datum op 15 februari staat en dat 15 januari €167 is, toch maar weer een bus genomen;)
We zitten nu twee nachten in Florianopolis, en gaan daarna met een nachtbus door naar Sao Paulo, helaas zijn voor deze reis ook geen goedkope vliegtickets te krijgen:(

• 15 Januari 2017 - 21:01

Marjolein Groen:

Hoi Janneke,
    Nou, volgens mij heb je straks genoeg bussen voor de rest van je leven gehad. Van Inge kreeg ik nog een andere foto en het ziet er prachtig uit die watervallen. Kijk nu al uit naar de live verslagen! Geniet er nog even van he!
    Liefs van Marjolein, Michel, Tijn, Mees en Bent

• 20 Januari 2017 - 10:30

Els:

Wat maken jullie veel mee in korte tijd. Afgelopen zaterdag heb ik de foto's gezien bij Inge op de tablet. Echt heel gaaf.
    Nog een goede week om te genieten en dan begint het grote nagenieten (je leven lang).
    Heel veel plezier nog en we kijken uit naar de glinstering in jullie ogen als je ons straks over je avonturen vertelt.
    Liefs, Chris en Els

• 20 Januari 2017 - 18:59

Jetteke:

Ik hoop dat jullie nog kunnen aarden in ons kikkerlandje. Jullie zullen alleen al moeten afkicken van al jullie busreizen. Geniet nog van de laatste daar. Groetjes, Jetteke