Kerst en grensovergangen... - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Janneke en Menno - WaarBenJij.nu Kerst en grensovergangen... - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Janneke en Menno - WaarBenJij.nu

Kerst en grensovergangen...

Blijf op de hoogte en volg Janneke en Menno

27 December 2016 | Uruguay, Montevideo

Nadat we Menno hebben laten kennismaken met het nachtleven in BA, hebben we niet heel veel gedaan de dag erna. Beetje rondgezworven en gezocht naar eten, wat nog moeilijk was, want alles ging dicht om 16u vanwege kerstavond, inclusief de Mc Donalds!

S'avonds kerstavond gevierd met een stuk pizza in een van de weinige tentjes die open was in de stad. Daarna door naar een feestje in Milhouse 1, wij zitten in Milhouse 2 en de locatie van de feestjes wisselen per dag van hostel. Gezellige avond gehad, en ik ben nog even doorgegaan met feesten, Menno is rond 2 uur afgehaakt, wat een betere beslissing voor mij geweest zou zijn;)

1e kerstdag beetje katerig doorgebracht, boodschappen gedaan bij de enige supermarkt die open was en pasta gemaakt met Maicol en een Mexicaan. Daarna een stuk kerstcake gegeten, deze hebben Menno en ik al in de winkels zien liggen vanaf Peru, dus deze mocht niet ontbreken!

2e kerstdag moesten we uitchecken, na een week feesten in Buenos Aires was dat maar goed ook! Met de backpacks 40 minuten naar de kade gelopen, vanwaar de boten naar Uruguay gaan.
Natuurlijk niet vooruit geboekt, dus ik ben in de rij voor de tickets gaan staan, terwijl Menno wat te eten en te drinken ging halen. Ik heb 45 minuten staan wachten, er stonden maar twee mensen voor mij, maar ik denk dat de mevrouw achter de balie er een gruwelijke hekel aan had dat ze met kerst moest werken, dus het ging niet heel snel. Om 13.30 ging de boot, om 13.00 had ik eindelijk tickets. Weer in de rij voor de douane en de migracion van Argentinië en Uruguay. Waarbij ze bij mij zoveel mogelijk stempels op een pagina stempelen, doen ze dat bij Menno niet, dus staan er bij mij 5 per pagina en bij hem 3, hij is dus al twee pagina's verder dan ik in zijn paspoort!

Natuurlijk vertrokken we niet om 13.30, want toen stonden wij nog in de migracionrij. Het was misschien niet de beste beslissing om met 2e kerstdag een grensovergang te doen, maar uiteindelijk zaten we 14.15 in de boot naar Colonia, Uruguay! Vanuit daar een bus ingestapt en 3 uur later waren we in Montevideo! Vanaf de terminal naar het hostel gelopen, was 45 minuten, Menno was het hier niet helemaal mee eens, en wilde een bus pakken, maar natuurlijk zijn we gaan lopen:) hostel hadden we al geboekt.

Een probleem hier is alleen geld. Weer een nieuw valuta, 1€=30,3 Uruguayaanse peso. Bijkomend probleem is dat onze bankpassen niet helemaal willen werken bij de banken. We hebben er tot nu toe maar 2000 peso uitgekregen en dat is €66. Dus we leven even op de creditcard van Menno nu. Dollars uit de automaten trekken is geen probleem, maar die moeten we dan weer omwisselen bij de wisselkantoren, en of dat nou zo voordelig is...

Morgen nemen we de bus naar Punta del Este, waar we twee stranddagen hebben en dan weer terugkeren naar Montevideo voor oud en nieuw. Niet Buenos Aires dus, dit was niet helemaal een handige route, want we willen na Montevideo naar Colon, Argentinië en een bus vanaf hier is een stuk goedkoper dan eerst met de boot terug en dan een bus vanuit Buenos Aires. Vooral omdat ze graag de prijzen verdubbelen met de feestdagen;)

Wij gaan nu derde kerstdag vieren met Paella!

• 28 December 2016 - 09:23

Els:

Hi Menno en Janneke,

Wat een gaaf avontuur beleven jullie. Dank voor de verslagen. Ze zijn errug leuk om te lezen.
    Ik wens jullie een mooie oud en nieuw in Montevideo.

Liefs Els.