Chili con Santiago - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Janneke en Menno - WaarBenJij.nu Chili con Santiago - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Janneke en Menno - WaarBenJij.nu

Chili con Santiago

Blijf op de hoogte en volg Janneke en Menno

06 December 2016 | Chili, San Pedro de Atacama

Afgelopen vrijdag, na de nachtbus van 10,5 uur, zijn wij om 7.30 in Uyuni aangekomen. Er is helemaal niks in dit dorp, behalve 500 reisbureaus voor de Salar de Uyunitour. Uurtje later waren wij de bezitters van twee tickets voor 3 dagen en 2 nachten de saltflats bekijken. We konden gelijk vertrekken.

In het gezelligste groepje ooit de grote zoutvlaktes, gekleurde lagunes, geisers en thermale baden bezocht. Eerste dag alleen de zoutvlaktes en een mooie zonsondergang gezien. Goed geslapen in een zouthotel, muren, vloeren, bedden, alles was zout.

Tweede dag door naar de lagunes inclusief honderden flamingo's. Prachtig gezicht! Rotsen beklommen en we waren redelijk vroeg bij ons hostel voor de nacht. De nachten zijn ijskoud en er waren geen douches, dus wij vonden het echt een goed idee om met z'n zessen een fles vodka te kopen, deze was redelijk snel op, dus gelijk maar een fles tequila erachteraan, onze gids deed vrolijk mee trouwens en die had nog ergens een fles wijn vandaag gehaald:)

Na een nacht van 2 uur slapen, zat iedereen om 5u s'ochtends wat minder vrolijk in de jeep en hebben een Duits meisje en ik überhaupt vrij weinig meegekregen van de eerste stop, de geisers! Volgens Menno waren ze heel gaaf, maar zelfs Menno was redelijk snel weer terug in de jeep. Na de pitstop bij de geisers door naar de thermale baden, daar waren we allemaal wel aan toe. We hadden een uur de tijd om lekker te weken en een beetje katerloos te worden. Dat lukte aardig en de rest van de dag waren we weer de gezellige groep van de dag ervoor. Wij en twee jongens, een Braziliaan en een Colombiaan moesten door naar Chili, we werden om 8.30 bij de grens afgezet. Helaas gingen de twee meisjes terug naar Bolivia.

Om Bolivia uit te gaan en Chili in te gaan bleken we nog 15 bolivianos per persoon nodig te hebben. Dit was een lichtelijk probleem, aangezien wij ons imperium geïnvesteerd hadden in een stel flessen drank. Bij een mannetje maar wat dollars omgeruild met z'n allen tegen een niet al te best tarief, maar in Bolivia blijven is ook geen optie;)

Rond 11en waren wij in San Pedro de Atacama, Chili, de wachttijden voor deze migracionoffice waren aanzienlijk langer en de man achter de toonbank had geen interesse in sneller werken, dus 2 uur staan wachten. Samen met de Colombiaan een hostel gezocht, de Braziliaan had een andere bus, dus we zitten in aparte hostels.

Gister lekker gaan mountainbiken door de valleys en toen maar besloten om in plaats van naar Salta, Argentinië te gaan, met de jongens mee richting Santiago de Chile!

Deze bus is wel de langste die we gaan nemen, 23 uur en 1200 km door Chili naar beneden, we gaan het meemaken. Wij verrekken morgenochtend 11 uur en verwachten dan donderdagochtend 10 uur in Santiago te zijn! Natuurlijk hebben wij ook gekeken naar vliegtickets, niemand gaat voor de lol 23 uur in een bus zitten, maar voor 1 vliegticket konden we 4 bustickets kopen, dus dat is geen beste investering.

Dit betekent wel dat we Salta helemaal over gaan slaan. Santiago ligt op dezelfde hoogte als Buenos Aires, dus is het volslagen idioot om na Santiago terug omhoog te gaan naar Salta en dan weer naar beneden naar Buenos Aires. Hier hebben we wel even naar gekeken en toen gelijk bedacht dat het geen Europa was en dat die route gewoon 3000 km om is:) Dit betekent dat wij Argentinië van links maar rechts gaan doorkruisen in plaats van boven naar beneden.

• 06 December 2016 - 16:41

Maaike:

Gaaf!!

• 06 December 2016 - 21:22

Maaike Vieveen:

Jammer van die gemiste geisers Jan:)
    Haha!
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleefd hebben!
    Goede reis en veel plezier met elkaar
    Xxx